روشنایی

نور قرمز برای اتاق‌خواب

زمان مطالعه: 10 دقیقه

اکثر افراد برای خوابیدن به میزانی از نور نیاز دارند که این مسئله می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. برخی از این دلایل عبارتند از حس امنیت، نترسیدن در شب و پیداکردن مسیر خروج از اتاق. یکی از مهم‌ترین مسائل در روشنایی اتاق‌خواب، رنگ نور آن است. خواب یکی از قسمت‌های مهم زندگی هر فرد است و بر سلامت جسمی و روحی افراد تأثیرات بسیاری دارد. کم‌خوابی یا پرخوابی، هرکدام مضرات خاص خود را دارند و انسان‌ها باید در خوابیدن تعادل داشته باشند. برای حفظ این تعادل و داشتن یک خواب کامل و راحت لازم است میزان نور محل خواب به‌درستی تنظیم شود و رنگ نور متناسب با حالات فرد باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی تأثیر استفاده از نور قرمز در اتاق‌خواب و خواب فرد بپردازیم. اگر شما نیز می‌خواهید از فواید نور قرمز برای اتاق‌خواب آگاه شوید، با ما همراه باشید.

چه رنگ نوری مناسب اتاق‌خواب است؟

چه رنگ نوری مناسب اتاق‌خواب است؟

اکثر افراد احساس می‌کنند استفاده از چراغ‌خواب‌هایی با رنگ نور روشنی مثل آبی، سفید و رنگ‌هایی ازاین‌دست می‌تواند برای نور لامپ چراغ‌خواب یا نور اتاق‌خواب مناسب باشد. برای انتخاب یک رنگ نور مناسب باید ملاحظات فیزیکی و شیمایی را در نظر بگیرید و مطابق با آن‌ها نوری را انتخاب کنید که انرژی کمتری داشته باشد. بسیاری از منابع نوری، علاوه بر انتشار نورهای مرئی، طیفی از نورهای نامرئی را هم منتشر می‌کنند که این تعیین‌کننده میزان انرژی هر نور است.

این نورها و میزان انرژی‌های ساطع‌شده از آن‌ها می‌تواند پس از مدتی کیفیت خواب افراد را تغییر داده و حال روحی و جسمی آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد. طول موج‌های کوتاه‌تر (رنگ آبی) می‎توانند ملاتونین را سرکوب کنند و طول موج‌های بلندتر (رنگ قرمز) ممکن است هیچ تأثیری بر ملاتونین نداشته باشند.

چراغ‌های ال‌ای‌دی، درحالی‌که انرژی کمتری دارند، نور آبی بیشتری تولید می‌کنند. استفاده از نورهای کم‌سو یا قرمز قبل از خواب ممکن است به خواب بهتر شما کمک کند. نورهایی مانند نور بنفش در گروه نورهای پرانرژی قرار دارند و نور قرمز در گروه نورهای کم‌انرژی قرار دارد و این میزان انرژی حتی از رنگ‌های آبی و سفید نیز کمتر است. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند پیش از خواب از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید، چرا که صفحه این وسایل از ال‌ای‌دی‌هایی ساخته شده که رنگ‌های سفید و آبی را ساطع می‌کنند.

از مؤلفه‌های بسیار مؤثر در خواب خوب و آرام افراد، نور اتاق‌خواب است. ازآنجاکه خواب مناسب و به‌اندازه برای سلامت بدن انسان مفید است، به‌کاربردن نور متناسب برای  اتاق‌خواب بسیار مهم است و لازم است همان‌طور که به نورپردازی و تزئینات اتاق پذیرایی توجه دارید، به نورپردازی اتاق‌خواب خود نیز دقت کنید. شما می‌توانید با مطالعه مقاله نورپردازی اتاق‌ خواب، برای نورپردازی اتاق‌خواب خود توسط خودتان، روش‌های مختلف آن را بیاموزید.

در واقع، مناسب‌ترین رنگ نور برای اتاق‌خواب رنگ نوری است که به‌گونه‌ای در فضا تابیده شود که مستقیماً چشم فرد را هدف قرار ندهد و آزار شدید به چشم نرساند. بنابراین به این دلیل که نور لامپ‌های معمولی مستقیماً وارد چشم می‌شود و عملاً مانع از خوابیدن فرد می‌شود، نمی‌توان از لامپ‌های معمولی در زمان خوابیدن استفاده کرد. پس بهتر است از نورهایی با رنگ‌هایی استفاده کنید که خواب شما را مختل نکنند.

در مقاله مزایای استفاده از چراغ خواب، درباره اهمیت استفاده از چراغ خواب با نور قرمز صحبت کردیم.

تاثیر نور قرمز بر خواب

تاثیر نور قرمز بر خواب

محققان در آزمایش‌هایی که بر روی همسترها انجام دادند، متوجه شدند که همسترهایی که شب در زیر تابش نور قرمز می‌خوابند، نسبت به گروه دیگری که شب‌ها در معرض نور سفید یا آبی بودند، نشانه‌های کمتری از افسردگی و آسیب‌های مغزی داشتند. شاید باعث تعجب شما شود، اما نور قرمز نسبت به بسیاری از رنگ‌ها دمای کمتری دارد و این یعنی استفاده از آن در اتاق‌خواب و لامپ چراغ‌خواب، به کیفیت خواب آسیب وارد نمی‌کند و آرامش شما را مخدوش نمی‌سازد. تمام نورهای مصنوعی، از جمله ال‌ای‌دی، انواع لامپ‌های فلورسنت و لامپ‌های رشته‌ای، می‌توانند الگوهای خواب عادی را مختل کنند.

ساعت بیولوژیکی بدن با ریتم‌هایی کار می‌کند که با میزان نور و تاریکی که بدن در معرض آن قرار می‌گیرد تنظیم می‌شود. شبکیه چشم‌های ما سلول‌های حساس به نوری دارد که در دنیای علم، تحت عنوان ای پی ار جی سی (ipRGC) شناخته شده‌اند و وظیفه تنظیم ساعت بیولوژیک بدن ما را بر عهده دارند. این سلول‌ها به طول موج‌ها و رنگ‌های متفاوت حساس هستند و سیگنال خاصی برای هرکدام از آن‌ها تعیین کرده‌اند و به مغز می‌فرستند. با این که تاریکی مطلق اصلی‌ترین و مناسب‌ترین گزینه برای خواب مناسب و راحت است، اما اگر شب‌ها زیاد از خواب می‌پرید و یا این که بیرون‌روی مکرر دارید، قطعاً استفاده از نور قرمز برای چراغ‌خواب و اتاق‌خوابتان، بسیار مناسب است. دلیل آن این است که چشمان شما و سیستم مغزی شما به این نوع رنگ‌ها، حساسیت و واکنش‌پذیری بسیار کمتری دارد. عوامل متعددی در خواب انسان تأثیر دارد. از عواملی که موجب بی‌خوابی بسیاری از انسان‌ها می‌شود و خیلی از ما تصورش را هم نمی‌کنیم، نور ماه است. مقاله تأثیر نور ماه بر خواب انسان، به شکل مبسوطی به این موضوع پرداخته است.

تاثیر نور قرمز بر احساسات

رنگ قرمز از لحاظ فیزیکی نشان‌دهنده پویایی، چابکی، جوانی و شادابی است و به‌نوعی نماد قوی‌بودن افراد است. استفاده از رنگ قرمز در اتاق‌خواب و در چراغ‌خواب، بسیار مؤثر است و توجه افراد را به خود جلب می‌کند. خوب است بدانید که اگر فرد در مدت زمانی طولانی در معرض نور قرمز باشد، دچار استرس و اضطراب و تشتت اعصاب می‎شود، درحالی‌که در اوایل استفاده از این رنگ، فرد بسیار جذب آن می‌شود، اما اگر در طولانی‌مدت از آن استفاده شود، تأثیرات عکس دارد.

یکی‌دیگر از نکات قابل‌توجه در استفاده از رنگ قرمز در اتاق‌خواب، انتقال حس رمانتیک و عاشقانه به زوجین است که می‌توانند در مواقع خواب حس راحتی و عاشقی بیشتری داشته باشند. نور آبی قوی‌ترین تأثیر را برای بیدار نگه‌داشتن شما دارد. قرارگرفتن در معرض نور آبی و نور سفید که حاوی نور آبی است در طول دوره حساس خوابیدن می‌تواند حالات جسمی و کیفیت خوابیدن شما را تحت‌تأثیر قرار دهد. قرارگرفتن در معرض نور سفید نیز در طول روز می‌تواند اثرات مثبتی از جمله افزایش هوشیاری و خلق‌وخو داشته باشد و مانع خوابیدن شما شود.

از جذاب‌ترین کارهایی که حس طراوت و تازگی به انسان‌ها می‌دهد، نگهداری گل‌ها و گیاهان است. اگرچه در گذشته نگهداری گل‌ها و گیاهان صرفاً به دلیل علاقه‌مندی صوت می‌گرفت، اما امروزه گل‌وگیاه جزو لاینفک دکوراسیون منازل و ساختمان‌ها شده است. این مسئله موجب اهمیت یافتن تأمین نور گیاهان و بالاخص گیاهان آپارتمانی شده است. اگر علاقه‌مند به گیاهان آپارتمانی هستید و افزایش طول عمر این گیاهان برای شما اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله نور مصنوعی برای گیاهان چه کاربردی دارد؟ بزنید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی نور قرمز و استفاده از آن در چراغ‌خواب و اتاق‌خواب پرداختیم. نشان دادیم که رنگ قرمز نسبت به سایر رنگ‌ها برای زمان خوابیدن و داشتن یک خواب راحت و کامل مناسب‌تر است. بنابراین در کنار یک فضای مناسب و راحت برای خوابیدن، بهتر است نور شب‌خواب و اتاق‌خواب را به رنگ قرمز دربیاورید.

سؤالات متداول

کدام نورها برای خوابیدن بهتر هستند؟

طول موج‌های کوتاه‌تر (رنگ آبی) می‌توانند ملاتونین را سرکوب کنند و طول موج‌های بلندتر (رنگ قرمز) ممکن است هیچ تأثیری بر ملاتونین نداشته باشند. چراغ‌های ال‌ای‌دی، درحالی‌که انرژی کمتری دارند، نور آبی بیشتری تولید می‌کنند. استفاده از نورهای کم سو یا قرمز قبل از خواب ممکن است به خواب بهتر شما کمک کند.

آیا خوابیدن با چراغهای ال‌ای‌دی امکانپذیر است؟

خیر، تمام نورهای مصنوعی، از جمله ال‌ای‌دی، لامپ‌های فلورسنت و لامپ‌های رشته‌ای، می‎توانند الگوهای خواب عادی را مختل کنند. ساعت بیولوژیکی بدن با ریتم‌هایی کار می‌کند که با میزان نور و تاریکی که بدن در معرض آن قرار می‌گیرد، تنظیم می‌شود.

چه رنگ نوری میتواند شما را بیدار نگه‌دارد؟

نور آبی قوی‌ترین تأثیر را برای بیدار نگه‌داشتن شما دارد. قرارگرفتن در معرض نور آبی و نور سفید که حاوی نور آبی است در طول دوره حساس خوابیدن می‌تواند حالات جسمی و کیفیت خوابیدن شما را تحت‌تأثیر قرار دهد. قرارگرفتن در معرض نور سفید نیز در طول روز می‌تواند اثرات مثبتی از جمله افزایش هوشیاری و خلق‌وخو داشته باشد و مانع خوابیدن شما شود.

 

 

تخفیف رمضان بروکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *