منابع انسانی یا HR چیست؟
منابع انسانی (Human Resource) برای توصیف مدیریت و توسعه کارمندان در یک سازمان به کار برده میشود. بطور کلی منابع انسانی یا HR درمورد افزایش عملکرد و همچنین افزایش بازدهی کارمندان در یک سازمان میباشد. در واقع منابع انسانی به عنوان یک نوع از مزیت رقابتی در سازمانها محسوب میشود. اصطلاح منابع انسانی اولین بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی مطرح شد چرا که این اصطلاح به موضوعاتی جذاب مانند رفتار انسانی و ارزیابی عملکرد و انگیزه در روابط کاری اشاره میکند.
این که بدانیم منابع انسانی به چه معناست میتواند شامل تمامی افرادی باشد که در جایگاه شغلهای مختلف و در سطوح متفاوت مشغول به انجام کار در یک سازمان هستند.
وظایف اصلی منابع انسانی hr عبارتاند از:
- استخدام
- آنبردینگ
- مدیریت حقوق و دستمزد
- مزایای کارمندان
- مدیریت تعطیلات
- آموزش و توسعه
- رعایت قوانین استخدام
- رعایت ایمن
البته این وظایف فقط به همین موارد ختم نمیشوند. نیروی انسانی نقش مهمی در توسعهی فرهنگ سازمانی مثبت و بهبود تعامل کارمندان ایفا میکند. همچنین سلامت روانی کارمندان و توسعهی فردی آنها را بر عهده میگیرد.
چگونه میتوانیم به مدیریت منابع بپردازیم؟
مدیریت منابع انسانی hr فرایندی است که وظایف و بسترهای رفتاری و کلیدی یک سازمان را مشخصاً در رابطه با داراییهای اصلی خود یعنی کارمندان پوشش میدهد. مدیریت منابع انسانی به منظور توصیف مدیریت و توسعه کارمندان در یک سازمان به کار میرود. وظیفه اصلی مدیر نیروی انسانی چگونگی نظارت بر تمامی امور مربوط به مدیریت سرمایههای انسانی سازمان است.
اهمیت تیم منابع انسانی در چیست؟
اهمیت مدیریت منابع انسانی hr طی سالیان اخیر بسیار چشمگیر شده است. چرا که نقش این موضوع از زمان شروع به استخدام، مصاحبه، تعیین حقوق و دستمزد ، برای حفظ منابع انسانی قابل چشم پوشی نیست.
امروزه گروه منابع انسانی انجام کارهای بیشتری را نسبت به کارمندان سنتی سازمان به عهده میگیرند. در واقع آنان میتوانند با انجام هر چه صحیحتر وظایف اصلی خود در به کارگیری درست همراه با بهرهوری بالای کارکنان مفید واقع شوند.
تیم منابع انسانی به جذب افراد مناسب و استخدام بهترین نیروهای انسانی میپردازند و در مرحله بعد آموزشهای لازم را در اختیار آنها قرار میدهند. همچنین با ارزیابی عملکردشان و تشویق کارمندان فضا را به گونهای فراهم میکنند که با ایجاد آن بتوانند به بالاتر بردن مباحث انگیزشی کارمندان خود اقدام کنند.
در مورد وظایف مدیریت منابع انسانی HR چه میدانید؟
۱_ جذب کارمندان جدید:
تیم منابع انسانی در فرایند استخدام افراد مناسب با توجه به ملاحظاتی که در نظر دارند مانند توجه به بررسیهای اولیه، فقدان سوء پیشینه، آزمایش اعتیاد و مواردی مشابه به جذب افراد مناسب برای استخدام در سازمان میپردازند.
۲_ رسیدگی به دغدغههای کارکنان از جمله دیگر وظایف منابع انسانی است:
واحد منابع انسانی با رسیدگی به نگرانیهایی که کارمندان دارند مانند حقوق و دستمزد، مزایا، برنامههای بازنشستگی و… میتوانند به بالا بردن توان و انگیزهی کارکنان در سازمان کمک زیادی کنند.
۳_ افزایش و حفظ انگیزه کارمندان چالشی مهم برای گروه منابع انسانی است:
تیمهای منابع انسانی به گونهای عمل میکنند تا کارمندان شرکت یا سازمان را ترغیب به به کارگیری تمام تلاششان برای انجام وظایف خود کنند.
۴_ طراحی سیستم ارزیابی عملکرد در وظایف منابع انسانی وجود دارد:
از جمله وظایف دیگر تیم منابع انسانی طراحی سیستمی است که عملکرد کارمندان را ارزیابی کند. چرا که بدین ترتیب میتوانند به ایجاد پیوندی نزدیک میان عملکرد کارمندان و اهداف سازمان بپردازند.
۵_ برنامه ریزی به منظور ارتقا شغلی کارمندان در تیم مدیریت منابع انسانی مهم است:
تیم مدیریت منابع انسانی به منظور ارتقا کارمندان، اقدام به شناسایی این دسته از کارمندان میکند. این تیم سعی میکند اقداماتی را برای ارتقا کارمندان در نظر بگیرد.
به این نکات در مدیریت منابع انسانی توجه کنید:
۱_ به شفاف سازی وظایف در محیط کاری بپردازید:
بهتر است شرح وظایف کارمندان به بهترین شکل شفاف سازی شود و کارمندان شناخت و آگاهی درستی نسبت به کارهای خود داشته باشند.
۲_ سعی کنید محیط کاری مناسبی ایجاد کنید:
این مورد در ایجاد و بالا بردن انگیزههای کارمندان بسیار تاثیر مثبت خواهد داشت.
۳_ استانداردهای کاری را برای کارمندان تشریح کنید:
برای تمام مراتب و سطوح کاری استانداردهای مناسب و واضحی را طراحی کنید و آن استانداردها را به روشنی با کارمندان خود مطرح کنید.
۴_ عملکرد افراد را بررسی و ارزیابی کنید.
۵_ به کارمندان احترام بگذارید.
منابع انسانی یا HR چیست؟
منابع انسانی (Human Resource) برای توصیف مدیریت و توسعه کارمندان در یک سازمان به کار برده میشود. بطور کلی منابع انسانی یا HR درمورد افزایش عملکرد و همچنین افزایش بازدهی کارمندان در یک سازمان میباشد. در واقع منابع انسانی به عنوان یک نوع از مزیت رقابتی در سازمانها محسوب میشود. اصطلاح منابع انسانی اولین بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی مطرح شد چرا که این اصطلاح به موضوعاتی جذاب مانند رفتار انسانی و ارزیابی عملکرد و انگیزه در روابط کاری اشاره میکند.
این که بدانیم منابع انسانی به چه معناست میتواند شامل تمامی افرادی باشد که در جایگاه شغلهای مختلف و در سطوح متفاوت مشغول به انجام کار در یک سازمان هستند.
وظایف اصلی منابع انسانی hr عبارتاند از:
- استخدام
- آنبردینگ
- مدیریت حقوق و دستمزد
- مزایای کارمندان
- مدیریت تعطیلات
- آموزش و توسعه
- رعایت قوانین استخدام
- رعایت ایمن
البته این وظایف فقط به همین موارد ختم نمیشوند. نیروی انسانی نقش مهمی در توسعهی فرهنگ سازمانی مثبت و بهبود تعامل کارمندان ایفا میکند. همچنین سلامت روانی کارمندان و توسعهی فردی آنها را بر عهده میگیرد.
چگونه میتوانیم به مدیریت منابع بپردازیم؟
مدیریت منابع انسانی hr فرایندی است که وظایف و بسترهای رفتاری و کلیدی یک سازمان را مشخصاً در رابطه با داراییهای اصلی خود یعنی کارمندان پوشش میدهد. مدیریت منابع انسانی به منظور توصیف مدیریت و توسعه کارمندان در یک سازمان به کار میرود. وظیفه اصلی مدیر نیروی انسانی چگونگی نظارت بر تمامی امور مربوط به مدیریت سرمایههای انسانی سازمان است.
اهمیت تیم منابع انسانی در چیست؟
اهمیت مدیریت منابع انسانی hr طی سالیان اخیر بسیار چشمگیر شده است. چرا که نقش این موضوع از زمان شروع به استخدام، مصاحبه، تعیین حقوق و دستمزد ، برای حفظ منابع انسانی قابل چشم پوشی نیست.
امروزه گروه منابع انسانی انجام کارهای بیشتری را نسبت به کارمندان سنتی سازمان به عهده میگیرند. در واقع آنان میتوانند با انجام هر چه صحیحتر وظایف اصلی خود در به کارگیری درست همراه با بهرهوری بالای کارکنان مفید واقع شوند.
تیم منابع انسانی به جذب افراد مناسب و استخدام بهترین نیروهای انسانی میپردازند و در مرحله بعد آموزشهای لازم را در اختیار آنها قرار میدهند. همچنین با ارزیابی عملکردشان و تشویق کارمندان فضا را به گونهای فراهم میکنند که با ایجاد آن بتوانند به بالاتر بردن مباحث انگیزشی کارمندان خود اقدام کنند.
در مورد وظایف مدیریت منابع انسانی HR چه میدانید؟
۱_ جذب کارمندان جدید:
تیم منابع انسانی در فرایند استخدام افراد مناسب با توجه به ملاحظاتی که در نظر دارند مانند توجه به بررسیهای اولیه، فقدان سوء پیشینه، آزمایش اعتیاد و مواردی مشابه به جذب افراد مناسب برای استخدام در سازمان میپردازند.
۲_ رسیدگی به دغدغههای کارکنان از جمله دیگر وظایف منابع انسانی است:
واحد منابع انسانی با رسیدگی به نگرانیهایی که کارمندان دارند مانند حقوق و دستمزد، مزایا، برنامههای بازنشستگی و… میتوانند به بالا بردن توان و انگیزهی کارکنان در سازمان کمک زیادی کنند.
۳_ افزایش و حفظ انگیزه کارمندان چالشی مهم برای گروه منابع انسانی است:
تیمهای منابع انسانی به گونهای عمل میکنند تا کارمندان شرکت یا سازمان را ترغیب به به کارگیری تمام تلاششان برای انجام وظایف خود کنند.
۴_ طراحی سیستم ارزیابی عملکرد در وظایف منابع انسانی وجود دارد:
از جمله وظایف دیگر تیم منابع انسانی طراحی سیستمی است که عملکرد کارمندان را ارزیابی کند. چرا که بدین ترتیب میتوانند به ایجاد پیوندی نزدیک میان عملکرد کارمندان و اهداف سازمان بپردازند.
۵_ برنامه ریزی به منظور ارتقا شغلی کارمندان در تیم مدیریت منابع انسانی مهم است:
تیم مدیریت منابع انسانی به منظور ارتقا کارمندان، اقدام به شناسایی این دسته از کارمندان میکند. این تیم سعی میکند اقداماتی را برای ارتقا کارمندان در نظر بگیرد.
به این نکات در مدیریت منابع انسانی توجه کنید:
۱_ به شفاف سازی وظایف در محیط کاری بپردازید:
بهتر است شرح وظایف کارمندان به بهترین شکل شفاف سازی شود و کارمندان شناخت و آگاهی درستی نسبت به کارهای خود داشته باشند.
۲_ سعی کنید محیط کاری مناسبی ایجاد کنید:
این مورد در ایجاد و بالا بردن انگیزههای کارمندان بسیار تاثیر مثبت خواهد داشت.
۳_ استانداردهای کاری را برای کارمندان تشریح کنید:
برای تمام مراتب و سطوح کاری استانداردهای مناسب و واضحی را طراحی کنید و آن استانداردها را به روشنی با کارمندان خود مطرح کنید.
۴_ عملکرد افراد را بررسی و ارزیابی کنید.
۵_ به کارمندان احترام بگذارید.