انتخاب نور مناسب برای فیلمبرداری، یکی از اساسیترین نیازهای ما در ابتدای راه ساخت ویدئو است. بیایید صادق باشیم، یادگیری نحوه دریافت نور خوب برای ویدئوهای خود میتواند برای مبتدیان ترسناک باشد. اگر تازه شروع به تولید ویدئو کردهاید، نورپردازی فیلمبرداری شما میتواند مشکل باشد. تفاوت بزرگی در نحوه درک چشمان ما از نور در مقایسه با لنز دوربین وجود دارد. دوربینها برای تولید تصویری باکیفیت به نور بیشتری از آنچه تصور میکنید نیاز دارند. علاوه بر این، آن نور باید از جهت درست بیاید.
اگر زمان یا پولی را برای فرایند نورپردازی خود سرمایهگذاری نکردهاید، وقت آن رسیده است که شروع کنید. خبر خوب این است که برای داشتن نورپردازی عالی، لازم نیست خیلی حرفهای باشید! ما به شما از طریق فرایندی که در این مقاله از مجله بروکس عنوان میکنیم، کمک خواهیم کرد تا بدون درنظرگرفتن بودجه یا تجربه، نور مناسبی برای همه ویدئوهایتان داشته باشید.
انواع تکنیکهای نوپردازی که در این مقاله میخوانید، عبارتاند از:
- نحوه ایجاد نور مناسب برای فیلمبرداری با وبکم
- نحوه آمادگی برای فیلمبرداری
- نحوه انتخاب نوع روشنایی
- نحوه تنظیم نور سه نقطهای
- نحوه انتخاب دمای رنگ نور
- نحوه رفع یا جلوگیری از تابش خیرهکننده
همه ویدئوها به نورپردازی حرفهای نیاز ندارند، اما مقداری تولید نور اضافی میتواند مفید باشد. در اینجا چند نکته و ترفند عالی برای چگونگی بهدستآوردن نور مناسب برای ویدئو آورده شده است. با ما همراه باشید.
نحوه ایجاد نور مناسب برای فیلمبرداری با وبکم
تنظیم نور برای وب کم شما نباید دشوار باشد. اینجا نکاتی برای تنظیم نور هنگام فیلمبرداری با وبکم وجود دارد:
- مطمئن شوید که نور کافی دارید. اگر ندارید، مقداری نور اضافه کنید. ما در مورد انواع مختلف نورپردازی بعداً بحث میکنیم.
- مطمئن شوید که صورت شما بهطور یکنواخت روشن است و سایههای ناخواسته ندارد. برای این کار ممکن است مجبور شوید موقعیت یا محل منابع نور خود را تنظیم کنید.
برای راهحلی کمهزینه، سعی کنید با پنجرهای در پشت دوربین و نوری که به صورتتان میتابد، فیلمبرداری کنید. استفاده از نور طبیعی روی صورت یک کار حرفهای است. در غیر این صورت، تعداد زیادی از ابزارهای ایجاد نور حلقهای ارزانقیمت وجود دارد که بهخوبی کار میکنند.
برای آشنایی با نحوه تهیه نور مناسب در فعالیتهای سینمایی، میتوانید مقاله نورپردازی در سینما را مطالعه کنید.
وسیله تابش نور ویدئویی کامل را فراهم کنید
مرحله اول: برای فیلمبرداری آماده شوید
ایده همیشگی شما باید این باشد که زودتر به اطراف مکان خود نگاه کنید. نور طبیعی را در نظر بگیرید که از پنجرهها وارد میشود و سایه ایجاد میکند. مراقب باشید که آبوهوا میتواند بهسرعت تغییر کند و بر نور شما تأثیر بگذارد. حتی خورشید نیز میتواند در یکلحظه ناپدید شود. برای همیشه ناپدید نمیشود، تغییر مداوم نور با رفتن خورشید به پشت ابرها و ظهور مجدد میتواند نور شما را خراب کند. برای هرگونه تغییر آماده باشید یا تنظیماتی را برای ثابت نگهداشتن نور خود انجام دهید.
بهترین محیط فیلمبرداری محیطی است که در آن کنترل بیشتری روی نور داشته باشید.
در ادامه میتوانید به مقاله نورپردازی در تئاتر سر بزنید و اطلاعات خود را درباره تکنیکهای نورپردازی در تئاتر تکمیل کنید.
مرحله دوم: نوع نور را انتخاب کنید
استفاده از نور طبیعی شگفتانگیز موجود در محل فیلمبرداری شما بهترین و ارزانترین گزینه است. بااینحال، اگر به نور طبیعی دسترسی ندارید یا آن را برای اهداف فیلمبرداری خود ناسازگار میدانید، انواع نورهای دیگری نیز وجود دارد که میتوانید انتخاب کنید.
اگر نور طبیعی را انتخاب میکنید، مطمئن شوید که صورت شما را بهطور یکنواخت روشن میکند و باعث ایجاد سایههای ناخواسته نمیشود. متأسفانه، عدم کنترل کمنور و انتشار بیقاعده نور میتواند منجر به روشنایی شدید شود. اگر این گزینه را انتخاب کردید، از لامپهایی با دما و روشنایی یکسان در هر لامپ استفاده کنید تا از یکنواختی اطمینان حاصل کنید.
چند نوع نورپردازی نیز وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. نور بدون فیلتر بهعنوان نور سخت شناخته میشود. به تفاوت بین لامپ با چراغ برق خالی و چراغ آباژور فکر کنید. نور بدون سایه، روشنتر است، اما نور میتواند خشن باشد و سایههای عمیقی ایجاد کند.
دیفیوژن Diffusion نور به پخش یکنواخت نور و ایجاد نور ملایم کمک میکند و حتی با هزینه کم نیز میتوان آن را کنترل و اجرا کرد. بنابراین هنگام کار با لامپهای گیره، ما بهشدت پیشنهاد میکنیم از نوعی ماده انتشار استفاده کنید. میتوانید کاغذ دیفیوژن Diffusion بخرید و آن را روی چراغهایتان بچسبانید، یا حتی یک پرده حمام مات را برش دهید. اینگونه با خیال راحت خلاقیت به خرج دهید.
این نورها همچنین میتوانند از روی سطحی مانند دیوار، سقف یا بازتابنده منعکس شوند تا نور ملایمی ایجاد کنند که بهطور قابلتوجهی بهتر از کور کردن چشم سوژه شما با نور شدید و ایجاد تصویری نامطلوب است.
گزینههای نورپردازی میانرده
اگر بودجه شما کمی بیشتر است، میتوانید چراغهای استودیویی را با قیمت ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار با همه چیزهایی که برای راهاندازی آنها نیاز دارید، خریداری کنید. نقطهضعف این نوع کیتهای نورپردازی این است که معمولاً بسیار بزرگ و حجیم هستند.
همه افراد، فضایی برای پرکردن یک اتاق با نورهای غولپیکر ندارند. یک گزینه فشرده عالی، Lumecube است. نور به اندازه کافی کوچک است تا روی میز شما بنشیند، اما دارای ویژگیهای پیشرفتهتری مانند روشنایی قابل تنظیم و دمای رنگ است. اگر در خانه یا روی میز اداری خود فیلم ضبط میکنید، Lubecube یک راه عالی برای دریافت نور متعادل بدون دردسر زیاد است.
مهم نیست که سراغ چه چراغهایی میروید، سعی کنید کیت نوری با پایههای چراغ همراه برای نصب آسانتر پیدا کنید. آنها همچنین بهطورکلی، خروجی نور بالاتری را ارائه میدهند. این چراغها اغلب دارای چند کلید در پشت هستند تا تعداد لامپهای روشن را کنترل کنند و سطح بیشتری از کنترل را بر کل خروجی شما ارائه دهند.
گزینههای نور سطح بالا
در گزینههای نور سطح بالا، در بسیاری از ویژگیهای فانتزی مانند دیمرهای کامل، کنترل بیسیم، توانایی تغییر رنگ در لحظه، انتشار بهتر و خروجی قویتری را خواهید یافت.
قبل از خرید این چراغها، خوب است که آنها را اجاره کنید و قبل از سرمایهگذاری کامل روی آنها اطمینان حاصل کنید که مطابق با نیازهای شما هستند.
اگر قصد دارید بهطور منظم با دوربینهای سطح بالا فیلمبرداری کنید، ممکن است ارزش قیمت بالاتر را داشته باشد. اما اگر برای این ویژگیهای جذابتر شرایط خاصی نداشته باشید، سرمایهگذاری در چنین چراغهای گرانقیمتی اتلاف پول است، درصورتیکه چیز ارزانتری برای عکسهای اولیه بهخوبی کار میکند.
شما میتوانید با مطالعه مقاله تاثیر نور در عکاسی، درمورد نور و تاثیر آن در ثبت تصاویر و اهمیت آن بیشتر بدانید.
مرحله سوم: نور نقطهای را روشن کنید
متداولترین روش ایجاد نور، نورپردازی سهنقطه ای نام دارد. از یک چراغ کلید، یک چراغ پرکننده و یک نور پسزمینه که گاهی اوقات نورِ مو یا نور مویی نامیده میشود، تشکیل شده است.
روش استفاده
تصور کنید که سوژه شما در مرکز ساعت و دوربین روی ساعت 6 قرار دارد. چراغ کلید تقریباً روی ساعت 4 قرار دارد. باید از بین سه مورد روشنترین باشد و بیشترین نور را به سوژه شما ارائه دهد. نور پر تقریباً روی ساعت 8 است و سایههای ناشی از نور کلید را از بین میبرد نور پرکننده شما باید تقریباً نصف شدت کلید شما باشد تا همچنان سایهها را از بین ببرد، اما به دلیل تطابق بیش از حد نور پرکننده و چراغهای کلید، عکسی صاف ایجاد نمیکند.
نور پسزمینه که در جایی بین ساعت 1 و ساعت 2 قرار دارد، سوژه شما را از پسزمینه جدا میکند. این باعث ایجاد عمق نور میشود و از یک عکس صاف به نظر جلوگیری میکند. نور پسزمینه شما میتواند نور سخت باشد، زیرا سایههای قابلمشاهده برای دوربین روی صورت سوژه ایجاد نمیکند.
نکته حرفهای
از لنز دوربین به سوژه خود نگاه کنید. بهاینترتیب، شما میتوانید نور خود را همانطور که بینندگان شما میبینند، ببینید. این چشمانداز ممکن است مسائلی را آشکار کند که نمیتوانستید با چشمان خود ببینید.
همچنین اگر میخواهید ویدئوهای یوتیوب، ویدئوهای آزمایشی، وبینارها و موارد دیگر را بسازید، نورپردازی سهنقطه بهخوبی به شما کمک میکند.
مرحله چهارم: دمای رنگ نور خود را انتخاب کنید
همه نورها یکسان خلق نشدهاند. بر اساس نوع لامپ، نورها میتوانند خنکتر یا گرمتر در دوربین ظاهر شوند. چشم انسان نیز این تفاوت را درک میکند. در مقایسه با یک اتاق نشیمن راحت، ظاهر مطب پزشک با نور انواع لامپهای فلورسنت خنک را در نظر بگیرید. نور گرمتر معمولاً رنگ زرد بیشتری دارد و نور سردتر رنگهای سفید یا آبی روشن بیشتری دارد. این مفهوم دمای رنگ نامیده میشود و میتوان آن را در مقیاس کلوین اندازهگیری کرد.
همانطور که قبلاً گفتیم، بهتر است نورهایی با دمای رنگهای مختلف را با هم مخلوط نکنید. پیشنهاد ما این است که لامپهای رنگی روز را پیدا کنید که حدود 5000k است. برای LED، تنظیم رنگ بر اساس دما برای اطمینان از یکنواختی رنگ مفید است. دماهای مخلوط میتواند منجر به تعادل رنگ نامناسب و ظاهر غیرطبیعی فیلم شود.
مرحله پنجم: مراقب گلار یا تابش خیرهکننده باشید
تابش خیرهکننده روی عینکها میتواند مشکل بزرگی باشد، بهخصوص در مورد وسایلی که نور سختتر و مستقیمتری دارند. اغلب میتوانید با بالابردن چراغهای نورتان در پایههای آنها، آن را برطرف کنید. اگر کسی را دارید که میتواند کمک کند، از او بخواهید درحالیکه از منظرهیاب دوربین نگاه میکنید، نور را بالا ببرد تا زمانی که نور دیگر در لنز عینک قابلمشاهده نباشد سعی کنید کلید خود را حرکت دهید و چراغها را در نقطهای دورتر پر کنید درحالیکه آنها را نسبتاً برابر یکدیگر نگه دارید.
اگر سوژه شما با برداشتن عینک خود راحت است، این همیشه آخرین راهحل خوب است، اما مطمئناً همیشه یک گزینه نیست، بهخصوص اگر با یک تله پرومتر مطالعه میکند.
بهتر است قبل از اینکه از آنها بخواهید به دلایل فنی ظاهر خود را تنظیم کنند، به بهترین شکل ممکن سوژه عکاسی خود را نگاه کنید.
کلام آخر
ما در این مقاله به نور مناسب برای فیلمبرداری پرداختیم. با ارائه تکنیکهایی سعی کردیم نحوه ایجاد نور مناسب برای فیلمبرداری با وبکم، نحوه آمادگی برای فیلمبرداری، نحوه انتخاب نوع روشنایی، نحوه تنظیم نور سهنقطه ای، نحوه انتخاب دمای رنگ نور و نحوه رفع یا جلوگیری از تابش خیرهکننده را به شما آموزش دهیم.
با پیاده کردن اصول اولیه گفته شده در بالا، با خیال راحت نوری را که برای شما مناسب است ایجاد و آزمایش کنید. اگر بار اول آن را درست انجام ندادید، ناامید نشوید. مانند بسیاری از موارد دیگر، نورپردازی برای دستیابی به نتایج ثابت نیاز به تمرین دارد. به آن ادامه دهید تا در کمترین زمان در زمینه ایجاد نور، متخصص شوید.
سؤالات متداول:
هزینه نور یک ویدئو چقدر است؟
اگر نمیخواهید هزینه کنید، لازم نیست برای فراهمکردن نور مناسب فیلمبرداری ویدئوتان هزینه زیادی کنید. گزینههای کمهزینه یا حتی رایگان زیادی مانند نور طبیعی وجود دارد.
برای نورپردازی فیلم، لامپ چه رنگی انتخاب کنم؟
این بستگی به فضایی دارد که به دنبال آن هستید. چراغهای خنکتر بیشتر حس مطب را به شما میدهند، درحالیکه چراغهای قرمز و گرمتر بیشتر شبیه یک اتاق نشیمن دنج هستند. صرفنظر از انتخاب شما، مهم است که هرگز رنگهای لامپ را با هم ترکیب نکنید.
چگونه از تابش نور گلار یا خیرهکننده جلوگیری کنم؟
نور گلار یا خیرهکننده پایان دنیا نیست. اما اگر آزارتان میدهد، سعی کنید چراغهایتان را روی پایههایشان بالاتر ببرید.
آیا میتوانیم از چراغهای حلقهای برای فیلمبرداریها استفاده کنیم؟
درحالیکه چراغهای حلقهای میتوانند برای ویدئوهای فیلمبرداریشده با وبکم ایدهآل باشند، ما آنها را برای تولیداتی که سوژه دورتر از دوربین است، توصیه نمیکنیم.