دانستنی ها, علم و فناوری

فناوری LED، انقلابی در حوزه نورپردازی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

فناوری LED انقلابی در حوزه نورپردازی ایجاد نموده است. این فناوری تغییرات شگرفی در نورپردازی به عنوان زیباسازی، درمانی و ترکیب با سایر فناوری ها در آسایش ایجاد نموده است.

نورپردازی انسان محور

نورپردازی انسان محور یک سبک جدید در نورپردازی است که به انسان ها امکان می دهد از ویژگی های مختلف لامپ ها و چراغ های LED برای بهبود فضای کار استفاده کنند. با توانایی LED ها در تنظیم رنگ و کیفیت نور می توان کار و سیستم طبیعی بدن را بهبود بخشید.

به عنوان مثال، بیمارستان ها می توانند از فناوری نور آبی رنگ استفاده کنند که هوشیاری را در مناطقی که متخصصان مراقبت های بهداشتی در آن فعالیت می کنند بهبود بخشد. یا استفاده از نور قرمز که به بیماران در آرامش و خواب راحت کمک می کند.

فناوری LED با تلفیق سنسور های مختلف می تواند در زندگی اثر مستقیم بگذارد

با استفاده از سنسور دیمر با تغییر میزان نور در روز و شب نور اتاق تنظیم می شود و از ساعت اول روز تا پایان روز نور یکنواخت در محل وجود دارد. و سنسور های دیگری که به مصرف انرژی کمک می کنند. سنسور حرکت و حضور باعث می شود در هنگام ترک محل لامپ ها و چراغ ها به طور خودکار خاموش می شود و به کاهش مصرف انرژی و هزینه های انرژی کمک شایانی می کند.

فناوری LED در اینترنت اشیا

استفاده از اینترنت اشیا در نورپردازی که شامل سنسور های روشنایی است که قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر هستند. چراغ ها و لامپ های هوشمند می توانند با حسگر صدا یا حرکت روشنایی محل را خاموش و روشن کنند. نمونه ای از اینترنت اشیا دستگاه الکسیا ی آمازون با یک فرمان صوتی ساده می توانند چراغ های خود را روشن و خاموش نمایند.

فناوری LED در نور درمانی

افرادی که از اختلالات عاطفی رنج می برند می توانند از سیستم های نور درمانی بهره مند شوند. دستگاه هایی که می توانند انواع خاص از نور را تولید کنند و خلق و خوی فرد را بهبود بخشند.

فناوری LED در نورپردازی همگام

با فناوری LED می توان نور محیط را با دکوراسیون منزل هماهنگ و همگام نمود. به عنوان مثال با توجه به نور صفحه نمایشگر شما نور محیط تنظیم گردد.

فناوری LED در ایجاد نور طبیعی

بسیاری از ساختمان ها فاقد پنجره می باشند که از نور طبیعی بی بهره هستند. با استفاده از این فناوری می توان نور طبیعی تولید نمود.

رفع بسیاری از محدودیت های طراحی و تولید در انواع چراغ و لامپ

با فناوری LED امکان طراحی و تولید انواع چراغ ها و لامپ ها امکان پذیر شده است. از لاین های نور گرفته تا چراغ های توکار و روکار و نورهای مخفی و آسمان های مجازی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *