دانستنی ها

باشگاه مشتریان چیست؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

باشگاه مشتريان عبارت است از برنامه­ های ارزش­گرای ایجاد وفاداری در مشتری که از سوی شرکتی مثل بروکس اجرا می­ گردد. هدف باشگاه مشتری فعال کردن مشتریان و افزایش وفاداری آنها بوسیله ایجاد یک رابطه عاطفی و احساسی با آنها است. علاوه بر آن بازاریابی، اطلاع از وضعیت فروش، اطلاع از رفتار خرید هر مشتری و بهبود تجربه مشتری از دیگر اهداف ایجاد باشگاه مشتریان است. توسعه باشگاه مشتریان بر مبنای عادات و رفتار خرید مشتریان باعث هوشمندسازی آن می­شود.

لویالیتی چیست

لویالیتی به معنای حمایت و پشتیبانی ثابت و استوار به سازمان و برند است. در تعریف دیگر لویالیتی مترادف مشتری پسند بودن است. از طریق لویالیتی امکان کسب اطلاعات مربوط به عادات خرج کردن مشتریان و علایق آنها امکانپذیر است. با ترویج لویالیتی در بین مشتریان وفادار بودن و حمایت از کسب وکار تضمین می­شود.

چرا به باشگاه مشتریان نیاز داریم؟

در گذشته به دلیل اینکه توزیع کالا محدود به نیاز مشتریان بود و از طرف دیگر تنوع تولیدکنندگان در هر حوزه کالایی انگشت شمار بود، اکثریت کالاها به صورت مستقیم و بدون هیچ عملیات مارکتینگی توزیع و به فروش می­رسید، لیکن امروزه با توجه به شرایط رقابتی بازار، فروش کالا نسبت به گذشته بسیار سخت­تر شده است و شرکت­ها علاوه بر کیفیت، قیمت مناسب و تنوع کالا در صدد ایجاد لذت خرید و وفادار­سازی در مشتریان هستند. باشگاه مشتریان کلید طلایی موفقیت در کسب و کار است. کلیدی که با ایجاد احساس ارزشمندی، مشتری را بر انگیخته می­کند تا به عنوان مشتری ثابت به شما وفادار باشد و شما را انتخاب کند، و عملاً در یک بحران اقتصادی کسب و کار شما به یک برند تبدیل شود و در عین حال مشتریان از داشتن یک تجربه نو و لذت بخش شیفته برند شما می­شوند.

لذا از طریق مؤلفه­ های میزان خرید و تعداد و فواصل خرید امکان گروه‌بندی مشتریان و چگونگی رفتار با هر گروه ایجاد می­شود تا با تخصیص مشوق‌های بازگشت مجدد هر مشتری و افزایش فروش به درک میزان وفاداری مشتری به برند دست یابیم.

 

مفهوم استراتژی در باشگاه مشتریان چیست؟

استراتژی معمولاً بر اساس پارامترهای تاثیر گذار کسب و کار و شناخت کامل محصولات و خدمات و همچنین با تحقیقات محیطی و صحبت با افراد مرتبط سازمان ایجاد می­گردد. بر این مبنا تعریف و هدایت استراتژی توسعه برند در باشگاه مشتریان بسیار حیاتی است. باشگاه مشتریان بدون استراتژی و تحلیل در حوزه کسب و کار، در واقع یک سیستم ارسال پیامک خواهد بود که عملاً کارایی ندارد.

مفهوم ایده­ پردازی در باشگاه مشتریان چیست؟

ایده­ پردازی­های جذاب و کاربردی یا به عبارتی مهارت ایجاد سناریوهای فروش جذاب بر پایه کسب و کار تکمیل کننده استراتژی باشگاه مشتریان است. ایده­پردازی­های باشگاه مشتریان عملاً در پیشنهاد­های فروش (سناریوها) محقق می­شود.

سناریوی فروش چگونه ایجاد می ­شوند؟

سناریوی فروش به ساز و کار یا فرمولی گفته می­شود که بر اساس پارامترهای زیادی از جمله مشتری، کالاها و خدمات ایجاد می­گردد تا به هدف نهایی خود که فروش به مشتری و یا حتی وفادارسازی و ایجاد لذت بیشتر در مشتری است، برسد.

اطلاع از رفتار خرید مشتریان چه قابلیت­های را فعال می­کند؟

با ثبت فاکتور خرید در باشگاه مشتریان، این امکان فراهم می­گردد تا بر اساس رفتار مشتریان تصمیمات جذابی بگیرید و هدیه­های خاصی برای این مشتریان در نظر بگیرید و پیشنهادی بدهید که نتوانند آن را رد کنند. از سوی دیگر این امکان فراهم می­شود تا مشتریان قدیمی نیز مجدد خرید نمایند.

نقش تگ ها و گروه­ بندی در باشگاه مشتریان کدامند؟

مشتریان بر مبنای رفتار خرید و سایر اطلاعات باشگاه مشتریان گروهبندی می­شوند. تگ­گذاری قابلیت مهم باشگاه مشتریان است که جهت مشتریان خاص، دوستان، و … کاربرد دارد و امکان اختصاصی­سازی در هر گروه­بندی را فراهم می­کند. گروه­بندی و تگ گذاری بسیار مناسب سناریو های مناسبتی است، به طور مثال در روز پدر امکان معرفی هدیه­های جذاب مختص پدران وجود دارد و فقط می­تواند در بازه زمانی خاصی معتبر باشد. این موضوع به غیر از بحث فروش بیشتر در رشد کسب و کار در حوزه برند سازی بسیار تاثیر گذار است.

نتیجه گیری

امروز با انبوه محصولات و راه‌های بازاریابی، در شرکت­های در حال رشد این معما مطرح می­شود که آیا حفظ مشتری مهم است، یا جذب مشتری جدید. در پاسخ به این سؤال نظر غالب این است که شرکت­ها بسته به صنعتی که در آن هستند، جذب مشتری جدید می­تواند پنج تا هفت برابر بیشتر از حفظ مشتری قدیمی هزینه داشته باشد.

از طرف دیگر باشگاه مشتریان یک هزینه قابل قبول نسبت به هزینه­های سنگین تبلیغات در شرکت­ها می­باشد. افزایش فروش یکی از اهداف تبلیغات است. با کمک باشگاه مشتریان شرکت­ها علاوه بر ایجاد حس وفاداری به صورت اتوماتیک و سیستمی تشخیص خواهند داد که هر مشتری به چه محصول و خدماتی علاقه دارد سپس بر مبنای سناریوهای مختلف فروش و همچنین علایق مشتری امکان پیشنهاد کالا و کالای مکمل به مشتریان فراهم می­گردد، و این یعنی افزایش فروش.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *